maanantai 11. maaliskuuta 2019

Luca Turilli's Rhapsody - Ascending to Infinity (2012) & Therion - Lemuria (2004)


Kahden levyn yhteisblogiteksti, jälleen. Tämä näyttää olevan uusi formaattini. Minulle se sopii, koska ainakin näin saan joskus jotakin kirjoitetuksi tähänkin blogiin. Vedän nyt myös podcastia (Imperiumi 363) eli blogitekstien vähyys selittyy sillä. Tällä kertaa, kuitenkin, käsittelyssä kaksi pintatasolla erilaista levyä, joilla on kuitenkin paljon yhteistä: molemmat ovat mahtipontista nykymetallia, molemmilla on siniset kansikuvat ja molempia pidetään alagenrejensä parhaimmistona. Toisen kohdalla olen samaa mieltä, toisen en.

Rhapsody-sotku on tavanomainen vitsiaihio meidän melometallidiggarien keskuudessa. Ensin oli Rhapsody, joka teki pari ihan kivaa, sopivan naiivilla tavalla toteutettua power metal -levyä. Rhapsodysta tuli levy-yhtiökiistan jälkeen Rhapsody of Fire – sama bändi, pienellä lisänimellä. Luca Turilli lähti Rhapsody of Firesta ja perusti oman bändinsä, Luca Turilli’s Rhapsodyn. Jossakin välissä Fabio Lione lähti Rhapsody of Firesta ja alkoi kiertää Turillin kanssa nostalgiarahastus-Rhapsodyna; unohtamatta, että Rhapsody of Fire teki nostalgiadollarin perässä juostessaan turhanpäiväisen uudelleenäänityskokoelman The Legendary Years. Hetken ajan oli kolme eri Rhapsodya, joista Luca Turillin iteraatiota pidettiin yleisesti ottaen parhaana – ja erityisesti proggiksen ensimmäinen levy, Ascending to Infinity, lasketaan parhaiden moninaisten Rhapsody-nimikkeiden alle mahtuvien projektien parhaiden plattojen joukkoon.

Odotukseni olivat korkealla, koska pidän Rhapsodyn lapsellisesta mutta hyvin toteutetusta powerista. Ascending to Infinity on kuitenkin ihmeen ponneton levy. Äänimaailma on kuin suoraan metallilla ryyditetty soundtrack, mutta kitarasoundit on rutistettu kuiviksi ja muovisiksi. Lisäksi, kappalemateriaalista puuttuu paras potku. Vain muutaman kerran levy meinaa päästä kunnolla lentoon – Dante’s Inferno omaa hauskan kertosäkeen, Dark Fate of Atlantis on taattu keikkahitti – mutta lässähtää taas. Edes massiivinen päätösraita Of Michael the Archangel and Lucifer’s Fall ei pääse jaloilleen. Hyvä on, eihän tämä huono levy ole, mutta kaukana Rhapsody-nimikkeiden parhaista saavutuksista, sinfonia-powerin parhaimmistosta puhumattakaan. Paras potku ja draivi puuttuvat; kokonaisuus jää kovin hengettömäksi ja munattomaksi.

Toisin kuin Therionin Lemuria, joka potkii perseelle välittömästi. Minulle Therion on aina ollut etäinen bändi, koska olen syystä tuntemattomasta poiminut kokoelmaani vain heidän heikompia levyjään: Gothic Kabbalah vielä menee, mutta Sitra Ahra on ajanhukkaa. Näiden puolittaisten tai täysveristen pettymysten jälkeen olen karsastanut koko bändiä, mutta päätin antaa mahdollisuuden, kun kerran yhtyeen parhaaksi väitetty levy löytyi edukkaasti, pitkän etsinnän jälkeen.

Onneksi annoin mahiksen, sillä Lemuria on erinomainen levy. Se ei ole ylimittainen (ota opiksesi, Beloved Antichrist), se omaa oikeita biisejä (ota opiksesi, Sitra Ahra) ja sinfoniaelementti on kiinteästi osa soundia (ota opiksesi, Epica). Esimerkiksi avausraita, päälle välittömästi rullaava Typhon omaa kuorolaulua ja sinfoniaorkesteria, mutta on kuitenkin muutakin kuin soundtrackia. Se on ihan oikea biisi, ja vielä hyvä sellainen. Kaikilla Lemurian biiseistä on riittävän omanlainen ilmeensä, että ne jäävät mieleen, mutta siitä huolimatta paketti pysyy kasassa eikä sirpaloidu sekametelisopaksi. Esimerkiksi Three Ships of Berik on folkahtavuudessaan suorastaan iloinen, örinälauluistaan huolimatta. Lemuria toimii lyhyenä perehdytyksenä siitä, miten sinfoniametallia pitäisi tehdä siten, että sekä sinfonisuus että metallisuus tukevat toisiaan. Ei tarpeetonta paisuttelua, vaan koherenttia ja tiedostavaa rakentamista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti