Puhutaanpa hetki gimmickeistä. Kyseessä on siis, kuten
lienee itsestään selvää, muka-sivistyssana, anglismi: englanninkielinen sana,
jota käytetään kuin suomenkielistä. Gimmick on kuitenkin paras tietämäni sana
sen merkitykselle, ja vaikka yritänkin välttää anglismien käyttöä
kirjoituksessani viimeiseen asti, huomaan toistelevani tätä yhtä sanaa milloin
missäkin yhteydessä. Gimmick tarkoittaa jotakin irrallista, näennäisen merkittävää
lisäystä taideteoksessa, jolla yritetään erottaa se kilpailijoista. Tämä
saattaa vaikuttaa varsinaisen asian kiertelyltä – koska sitähän se onkin,
pseudo-filosofisena määritelmänä – mutta anna kun selitän sanan esimerkin
avulla. Otetaan Arch Enemy. Mitä mietit ensimmäiseksi? Tuskin musiikkia, koska
sehän on tavallista melodista döödistä, mitä on kuultu jo niin kovin monesti
paremminkin. Ei, mieleesi tulee ensimmäiseksi naisörisijä, luultavasti Angela
Gossow. Gossow on taitava örisijä, no question, mutta yhtyeen gimmick on
örisijän sukupuoli: musiikista itsessään irrallinen markkinointikikka (”hei
jätkä, tsiigaa mikä örisevä muija!”). Montako Gossowin tasoista örisijää
maailmassa on? Monta (vaikka hän onkin taitava viemärikurkku), mutta vain hän
päätyi kuuluisaksi, koska on nainen.
Toinen täydellinen esimerkki gimmickistä on Eluveitie.
Yhtyeen musiikki on pääosin tavanomaista melodöödistä ja folkkivaikutteilla
leikittelyä. Folkki on kuitenkin juuri se osuus musiikissa, mikä tuntuu monesti
päälle liimatulta. Samat melodiat olisi yhtä hyvin voinut soittaa jotenkin
muuten kuin säkkipillillä, hurdy-gurdyllä (en tiedä mikä soittimen nimi on
suomeksi, jos sillä edes on nimeä), haitarilla ja viululla. Mutta, koska ne on
soitettu metallimaailmassa eksoottisiksi katsotuilla vekottimilla, kuulijoille
jää mieleen ”se bändi, missä on sata eri soitinta”. Mielestäni yhtyeen musiikki
olisi kiinnostavampaa, jos Inis Mona
ja samalla koko Slania-lätty olisi
soitettu pelkillä ”perussoittimilla”, tuotu folkkivaikutteet tiukemmin osaksi
metallia: nyt ne kaiken maailman pillit jäävät irralliseksi kikkailuksi.
Kenties jotkut löytävät ratkaisusta syvällisemmän merkityksen, mutta minä en
ole koskaan pitänyt Eluveitietä kovin omaperäisenä tai oivaltavana yhtyeenä –
olen jo kuullut ”epämetalliset” soittimet valjastettuna metalliin paljon
paremminkin (kukapa huomaisi pelkästään kuuntelemalla, että Turisaksessa ei
ollut koskettimia, vaan haitari?). Eluveitie vetää kuitenkin kaiken liikenevän
huomion mainoskikkaansa, gimmickiin, soittaa kansanmusiikkimelodioita
kansanmusiikkisoittimilla perusmetallin päälle.
En tarkoita, että musiikki olisi paskaa, koska se ei ole. Slania on ihan ok tuotos. Sen maine on
kuitenkin täysin paisuteltu: jos siltä riisuisi turhat pillit, se olisi
keskinkertainen melodöödislätty, jollaisia In Flamesin ja Insomniumin kaltaiset
bändit ovat tehneet pidempään paljon paremmin. Inis Mona ja Bloodstained
Ground ovat perushyviä ralleja, mutta eivät jätä muuta mielikuvaa, kuin
että ne oli pitänyt ryydittää jollain vitun viuluilla.
Tämän tekstin kirjoittaminen on ollut vaikeaa, sillä
keskustelin äskettäin siskoni kanssa, joka sanoi metallia hyvin
konservatiiviseksi, jo monesti kuulluksi musiikkigenreksi, joka välttelee
muuttumista. Hän on totta, ja inhoan, että olen Eluveitien suhteen osa tätä
tapoihinsa sulkeutunutta rinkiä, jolle kaikki uudet ideat ovat myrkkyä.
Ongelmani Eluveitien kanssa ei kuitenkaan kumpua yhtyeen yrityksestä uudistaa
folk metalia, vaan siitä kuinka he yrittävät sen tehdä: yhtye ei muuta
tai mullista mitään lisäämällä tarpeettomia gimmickejä keskinkertaiseen
perusheviinsä, vaan rakentamalla hevinsä kokonaan uudelleen. Vertailukohdaksi
voi laittaa vaikkapa Tengger Cavalryn, jolle mongolialainen (!) folk on paljon
kiinteämpi osa musiikkia kuin keltteily Eluveitielle. Tengger Cavalry ei pyri
lisäämään metalliin folkkia, vaan folkkiin metallia – sen takia sen on paljon
kiinnostavampi ja omaperäisempi bändi kuin Eluveitie. Toinen tapa muuttaa
metallia, on soittaa folk metallisoittimilla: melodiat ja sointukulut voivat
edelleen olla kansanmusiikkivaikutteisia, mutta niiden soittaminen
ei-kansanmusiikkisoittimilla (särökitaroilla jne.) on paljon kiinnostavampaa
kuin mitä Eluveitie tekee.
Tämän takia Slania on turha levy ja Eluveitie yliarvostettu poppoo. Mielestäni, tietenkin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti