perjantai 6. tammikuuta 2017

Sabaton - Coat of Arms (2010)

Kantani Sabatoniin ei ole muuttunut, joten ei mennä siihen sen enempää. Jos näkemykseni ei ole tuttu, tästä blogista löytyvät tekstit Coat of Armsia vanhemmista levyistä sekä Imperiumista löytyy The Last Stand -arvioni, joista tuon kannan voi käydä todistamassa. Jälleen kerran jotkut biiseistä ovat parempia - muutama on jopa hyvä - ja loput sitä samaa, the same old the same old. Sen sijaan aionkin käyttää tämän blogitekstin pilkkaamalla Sabatonin yrityksiä kirjoittaa lyriikkaa.

Send them over the waves
Our sentinels
They report the news
Position of our foes
This battlefield's been chosen
Tactically in advance
Time to alert our fighters
We're soon in range
(Midway)

Siis tämä on ensinnäkin aivan hirveää paskaa, noin lyriikallisena näytteenä. Jos sitä nyt ei joku tiedä tai käsitä, lyriikan ei ole tarkoitus vain listata asioita, luetteloida Wikipediasta kaivettuja faktoja. Yleensä Sabatonin jätkät kaivavat yksittäisiä huomioita ja vain länttäävät ne melodian päälle, kutsuen niitä lyriikoiksi, mutta Midwayn kohdalla sekin oli liikaa. Mitä informaatiota, historiallista tietoa, tämä säkeistö tarjoilee? Tiedustelijat tuovat infoa vihollisliikkeistä, taistelukentät valitaan taktisin perustein etukäteen ja lopulta rähistään? Jos joku ei näitä tiedä, hän tarvitsee yleissivistyksen, ei keskinkertaista korkkariheviä.

Ever since it started
On Kristallnacht of '38
When liberty died
And truth was denied
Sent away on trains on a way-way trip to hell
Enter the gates - Auschwitz awaits!
(The Final Solution)

Laatuesimerkki trivialyriikoista, joita ryyditetään vähintäänkin kyseenalaisilla yksinkertaistuksilla ja rautalangasta väännetyillä kielikuvankaltaisilla. Ensinnäkin on melkoisen rankka yksinkertaistus väittää, että "vapaus kuoli ja totuus kiellettiin" natsi-Saksassa: juutalaisilta kyllä vietiin vapaus ja ihmisarvo, mutta se silti päde koko valtioon tai edes suureen osaan sen väestöstä - puhumattakaan siitä, että "totuuden kieltäminen" edistää yksiuloitteista historianäkemystä, jossa on olemassa yksi totuus, joka voidaan kieltää (näin siis ei ole). Lisäksi Kristallnacht ei ollut kuin yksi askel loivalla luiskalla juutalaisten totaaliseen dehumanisaatioon, eikä sitä voi täten pitää tapahtumana, joka johti "vapauden kuolemaan" ja "totuuden kieltämiseen".

Do you remember
When Nazis forced their rule on Poland
1939 and the allies turned away
(Uprising)

Joo, on vain osa ekaa säkeistöä, mutta miksi laittaa loput, kun haluan puhua näistä kolmesta säkeestä? Eniveis: nämä säkeet ja monet (niiiin kovin monet vastaavat) ärsyttävät minua suunnattomaksi, koska ne on tehty vain yhtä tarkoitusta varten - puolalaisen keikkayleisön huudettavaksi. Art of Warin 40:1 iski puolalaisen nationalismin henkitorvelle, joten tokihan uudella Sabaton-kiekolla piti olla joku Puolaa käsittelevä biisi, jota voi sitten soittaa sen isomman hitin jälkeen, saada porukan kyynelehtimään pateettisessa kansallisessa paatoksessaan. Tähän päälle vielä kun heitetään se fakta, ettei Sabaton-leirissä muisteta historiaa oikein kunnolla: vuonna 1939 juurikin Saksan hyökkäys Puolaan (1.9.1939 alkaen) johti liittoutuneiden sodanjulistukseen eli LIITTOUTUNEET EIVÄT KÄÄNTYNEET POIS! On toki helvetin helppoa vaan laukoa typerää paskaa, kun ei tarvitse oikeasti miettiä armeijoiden mobilisointia, sotilaiden kouluttamista, kaiken mahdollisen ja mahdottoman paskan organisointia - kunhan huutaa, että paskat, ette tulleet teleportilla tänne ja pysäyttäneet muutenkin jo helvetillisen tehokasta ja lyhyttä hyökkäystä. 1940, kun Saksa hyökkäsi Belgian ja Alankomaiden kautta Ranskaan, britit ja ranskanleivät olivat vasta järjestelemässä joukkojaan, odottaen uutta ensimmäistä maailmansotaa. (Oion luultavasti mutkia, mutta ainakaan en pistä tuhansia ihmisiä laulamaan yksinkertaistaustani, heiluttaen lippujaan ja epäsuorasti oikeuttaen heidän potaskaansa.)

Joo, ei mulla muuta. Peace.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti