Tutustuin Havokiin jonkin näpsäkän musavideorallin kautta –
jos muistini oikein toimii, se oli Point
of No Return. Se oli ja on yhä mainio ralli: simppeli, suoraviivainen
rässibiisi, jollaisia maailmassa ei ole koskaan liikaa. Olen miettinyt yhtyeen
levyn hankkimista pitkän tovin, mutta en ole tiennyt mistä aloittaa, ja koska
biisi, johon eniten olin tykästynyt, ei löydy miltään levyltä, jäin vain
odottamaan hyvää hetkeä. Wackenissa, sitten, vastaan tuli yhtyeen Conformicide, jonka päätin
tarvitsevani, muistamatta ollenkaan, oliko levy kuinka uusi tai vanha tai
kehuttu tai haukuttu. Ostamisen jälkeen selvittelin nämä asiat ja, kuinka
ollakaan, kyseessä on yhtyeen kritisoiduin levy – kuunneltuani sitä alle
viikkoon melkein kymmenen kertaa, ymmärrän kritiikit täysin.
Musiikki itsessään on ihan passelia – ei mitään erikoista,
mutta peruspätevää ja hivenen teknistä thrashiä – ja joukkoon mahtuu myös
kelvollisia koukkuja. Levyn kakkos- ja musavideobiisi Hang ’Em High taitaa olla kiekon paras biisi, kiitos passelin
pääriffin ja koukun. Monet epäilemättä kritisoivat bändiä sen tavanomaisesta ja
uusia oivalluksia välttävästä soundista, mutta kun nykyään eletään
retrometallin buumin kautta, mielestäni tavanomaisuudesta kritisoiminen on
heikko kritiikki – puhumattakaan siitä, että vaikka musa olisi kuinka kliseiden
värittämää, se voi silti olla hyvää musiikkia. Ja Havok on, musiikillisesti ihan riittävän hyvällä tasolla. Se tuskin mullistaa kenenkään maailmaa
riffeillään, mutta toisaalta ei siitä tahdo oikein suuttumisen aihettakaan
löytää.
Huomannet, rakas Lukija, että edellinen tekstikappale puhui
(yli?)korostetusti pelkästään levyn musiikillisesta ilmeestä. Siihen on syynsä,
koska jos Conformicide on
musiikillisesti sellainen ihan kivan seiskaplussan kiekko, lyriikat pilaavat
minulta koko paketin. Kyllä, rässiin kuuluu kantaaottavuus ja poliittisuus,
mutta ei näin lapsellisella tavalla. Esimerkiksi avausralli F.P.C. on sanoitettu ilmeisesti viisitoistavuotiaan
alt-right-röllipeikon toimesta, Intention
to Decieven lienee kirjoittanut kuusitoistavuotias
foliohattusalaliittoteoreetikko, Ingsocin
sanat lienee kerätty George Orwellin romaanin tiivistelmää silmäilemällä, Wake Upin nimestä puuttuu kolmas sana ja
tuo sana on ”sheeple”, ja niin edelleen. Sanoitukset ovat typeriä, ihan
oikeasti, enkä sano tätä sen takia, että olen poliittisesti monista pointeista
toista mieltä, vaan koska ne ovat huonoa lyriikkaa. Pystyn sietämään
vastakkaista kantaa ajavaa poliittissävytteistä lyriikkaa, jos se on kunnolla
kirjoitettua lyriikkaa, joka tekee validin pointin ja mielellään ei liian
alleviivaavalla tavalla. Havok ei onnistu missään näistä kohdista. Katsokaapa
itse Ingsocin kertosäettä (vaikka se
voisi olla melkein mikä tahansa pätkä mistä tahansa biisistä) ja kertokaa
minulle, että se ei ole angstisen edgelordin kirjoittama:
War is Peace
Freedom is Slavery
Ignorance is Strength
Big Brother
Has total control
Founded on fear
It’s 1984
Sitähän
minäkin. Omat lyriikkani olivat tällaisia - yläasteella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti