Ensin: pahoittelen jatkuvaa vertailua Cradle of Filthin
levyyn, joka ilmaantuu blogiin samaan aikaan tämän tekstin kanssa. Olen pitkähköllä
junamatkalla ja kirjoitan tekstit saman matkan aikana, mikä osaltaan selittää
jatkuvat rinnastukset, mutta oikeitakin perusteita on: molemmat yhtyeet ovat
saaneet erittäin kyseenalaisen tittelin black metalin pahimpina sellouttina,
eräänlaisena undergroundin antikristuksena, jos sallitte piruilevan ja
irvailevan kielikuvani. Lisäksi molempia levyjä leimaa orkestraatiot,
melodisuuden ja rankkuuden taitepisteen etsintä ja ylipituus. Kuten lienee jo
avausvirkkeestä selvää, olen auttamatta Cradle of Filthin kannalla, sillä olen
ensinnäkin kasvanut Damnation and a Day’n
kanssa, mutta myös koska edelleen, kymmenkunta vuotta ensikuuntelun jälkeen tuo
levy kuulostaa edelleen hyvältä korvissani. Samaa ei kuitenkaan voi sanoa Death Cult Armageddonista, joka ei ole
kuulostanut korviini kovin hyvältä koskaan, ja suorassa rinnastuksessa paremman
levyn kanssa, sen heikkoudet ovat vieläkin ilmiselvemmät.
Death Cult Armageddonin
sävellykset hukkuvat kaikkien orkesterisovitusten ja kuorolaulujen alle. Kyllä,
ne hyvät koukut ovat siellä edelleen, mutta levyä kuunnellessa tulee olo, että
Dimmu Borgir häpeää, että se on black metalia, ja että yhtye pyrkii
häivyttämään tosiseikan kalliiden sinfoniaorkesterien alle. Otetaan esimerkiksi
kappale Eradication Instincts Defined:
ensinnäkin veisu on vaisu (joo, lopetan joskus näiden ontuvien sanaleikkien
kanssa, but it is not today), ylipitkä seitsemän minuutin kestollaan ja
heikoilla sovituksillaan ja ahdettu niin täyteen informaatiota, että
alkuperäiset ongelmat kuin katoaisivat kapellimestarin taikasauvan
heilautuksella. Näiden puutteitten lisäksi kappale sisältää todella pitkän
yksinomaa orkesterin soittaman intron, joka sinänsä ei ole huono ollenkaan
(jopa päinvastoin, sanoisin), mutta alleviivaa entisestään selkeää todellisuuspakoa,
mitä Dimmu Borgirin jässikät suorittavat: kappale on heikko. Vastaavia
kappaleita on paljon levyllä – jos kiekko kestää reilusti yli tunnin, filleriä
on väkisinkin mukana.
Death Cult Armageddonin
orkestraatioiden suurin ongelma on se, että ne eivät korreloi musiikin kanssa
riittävästi: ne ovat siellä, koska yhtyeellä on ollut mahdollisuus käyttää
orkesteria, ei sen takia, että sovitukset palvelisivat levyä syvemmällä
tasolla. Katsotaan, taas, Damnation and
a Day’n suuntaan: sekin on ahdettu täyteen ”ylimääräistä” paisuttelua,
kappaleita on liikaa ja niin edelleen, mutta koska levyn tarkoituksena on
kertoa suuri ja monimutkainen tarina, suuri soundi palvelee oikeaakin
tarkoitusta. Kun sävelletään kappaleita valtakuntien tuhosta, Luciferin sodasta
Jumalaa vastaan ja syntiinlankeemuksesta, kappaleiden pitää kuvastaa teemojaan
ja sanoituksiaan. Dimmu Borgirilla ei ole vastaavaa kantavaa teemaa tai tarinaa
levyllään, vaan Death Cult Armageddon
on ”vain” kokoelma kappaleita, joista toiset ovat parempia kuin toiset.
Sävellykset toimivat yhtä hyvin soittolistana kuin levynä, koska ne eivät ole
kokonaisuus sisällöltään – ne eivät pelaa yhteen.
That said, Death Cult
Armageddon sisältää joitakin Dimmu Borgirin parhaita sävellyksiä, vaikka se
sisältää myös turhimpia. Minua levyn/yhtyeen ”kaupallisuus” ei häiritse, joten
en pysty samaistumaan verisiä kyyneliä itkevien tr00 bläkkendekkereiden
tuskalle, kun he kuuntelevat Progenies of
the Great Apocalypsen – minulle se on vain pirun kova ralli, koukuttava ja
yksi levyn ainoita, jossa paisuttelevat orkestraatiot eivät häiritse, vaan
sopivat. Ja onhan siellä Abbath, se herra on aina plussaa. Ilmiselvän
hittibiisin lisäksi pidän Blood Hunger
Doctrinesta ja For the World to
Dictate Our Deathista, joissa molemmissa sävellykset ja sovitukset lyövät
kättä yhteen, synnyttäen hyvät kokonaisuudet. Toisaalta, siinäpä ne sitten
olivatkin: muut kappaleet ovat harvemmin susipaskoja ja ne kyllä kärsii läpi,
mutta ne jättävät vain vähän jätöksiään alitajunnan vessapaperille.
P.S. Ei tätä lukiessa uskoisi, mutta minä todella pidän
sinfoniaorkesterin käytöstä metallissa, mutta vain jos se on tehty riittävän
hyvin. Halvat ja helpot ratkaisut suurten äänimassojen kanssa polkevat
kuuntelijoita kantapäille niin kovaa, että jalkaterät irtoavat – onnistuessaan
orkesterit palvelevat tarkoitusta ja kasvattavat aidosti sävellyksiä uusiin
sfääreihin, epäonnistuessaan latistavat sävellyksiä ja saavat yhtyeen
vaikuttamaan teennäisemmältä kuin se kenties oikeasti onkaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti